Earth-One en Earth-Two

Het Multiversum is een netwerk van werelden. Er zijn verschillende multiversa geweest, waarvan sommige werelden een gemeenschappelijk thema hebben. Voorbeelden hiervan zijn de Justice Society (Earth-Two, Earth-2 en Earth 2), de Crime Syndicate (Earth-Three, Earth-3 en Earth 3), Charlton Comics (Earth-Four, Earth-4 en Earth 4) en Fawcett Publications (Earth-S, Earth-5 en Earth 5). Een wereld, nummer nul of een, is de hoofd-Continuïteit, terwijl andere met variërende regelmaat worden bezocht.

Werelden[bewerken | brontekst bewerken]

Noot: dit betreft alleen werelden die in Nederlandse vertalingen voorkomen.

Eerste Multiversum[bewerken | brontekst bewerken]

Andere, kleinere werelden

Antimaterie en hypertijd[bewerken | brontekst bewerken]

Tussen de Crisis on Infinite Earths en Infinite Crisis, toen er slechts een wereld was, werd het concept van andere werelden wel beschreven.

52[bewerken | brontekst bewerken]

Na de Infinite Crisis viel het universum uiteen in 52 werelden, netjes gerangschikt en bewaard door de Monitors. Sommigen van hen zijn gelijk aan eerdere Hyper-time werelden. Omdat ten tijde van dit Multiversum (2006-2011) geen Nederlandse vertalingen werden uitgegeven, zijn behalve Earth-1 geen van deze werelden technisch verschenen; het zijn Elseworlds toegekend aan bepaalde werelden.

New 52[bewerken | brontekst bewerken]

De tijdsherschrijving van Flashpoint in 2011 beïnvloedde niet alleen de hoofd-continuïteit, maar ook de andere 51 werelden. Veel hiervan werden herschreven of opnieuw gerangschikt, terwijl anderen gelijk bleven.

Naamconventies[bewerken | brontekst bewerken]

Oorspronkelijk werden de werelden gewoon aangeduid met een uitgeschreven nummer, maar ook wel met alleen het nummer - Earth-1, Earth-2, etc. Na de komst van een tweede Multiversum werd het gebruikelijk om het nummer van de oude wereld voluit te schrijven voor alle werelden - hypothetisch tot Earth-51, hoewel het meerendeel hiervan niet vaker dan een keer voorkwam. Voor de New 52 werd aanvankelijk geen koppelteken gebruikt in de Action Comics en de Earth 2 series, waardoor dit de voorkeurspelling werd om het de onderscheiden. Desondanks gebruikt Multiversity vrijwel exclusief een koppelteken, en Earth One geen, terwijl dit op zowel Earth-1 als Earth 1 speelt.

Links