Wikia

Multiversum

Earth-One en Earth-Two

Het Multiversum is een netwerk van werelden. Er zijn verschillende multiversa geweest, waarvan sommige werelden een gemeenschappelijk thema hebben. Voorbeelden hiervan zijn de Justice Society (Earth-Two, Earth-2 en Earth 2), de Crime Syndicate (Earth-Three, Earth-3 en Earth 3), Charlton Comics (Earth-Four, Earth-4 en Earth 4) en Fawcett Publications (Earth-S, Earth-5 en Earth 5). Een wereld, nummer nul of een, is de hoofd-Continuïteit, terwijl andere met variërende regelmaat worden bezocht.

Werelden Edit

Noot: dit betreft alleen werelden die in Nederlandse vertalingen voorkomen.

Eerste Multiversum Edit

Andere, kleinere werelden

Antimaterie en hypertijd Edit

Tussen de Crisis on Infinite Earths en Infinite Crisis, toen er slechts een wereld was, werd het concept van andere werelden wel beschreven.

52 Edit

Na de Infinite Crisis viel het universum uiteen in 52 werelden, netjes gerangschikt en bewaard door de Monitors. Sommigen van hen zijn gelijk aan eerdere Hyper-time werelden. Omdat ten tijde van dit Multiversum (2006-2011) geen Nederlandse vertalingen werden uitgegeven, zijn behalve Earth-1 geen van deze werelden technisch verschenen; het zijn Elseworlds toegekend aan bepaalde werelden.

New 52 Edit

De tijdsherschrijving van Flashpoint in 2011 beïnvloedde niet alleen de hoofd-continuïteit, maar ook de andere 51 werelden. Veel hiervan werden herschreven of opnieuw gerangschikt, terwijl anderen gelijk bleven.

Naamconventies Edit

Oorspronkelijk werden de werelden gewoon aangeduid met een uitgeschreven nummer, maar ook wel met alleen het nummer - Earth-1, Earth-2, etc. Na de komst van een tweede Multiversum werd het gebruikelijk om het nummer van de oude wereld voluit te schrijven voor alle werelden - hypothetisch tot Earth-51, hoewel het meerendeel hiervan niet vaker dan een keer voorkwam. Voor de New 52 werd aanvankelijk geen koppelteken gebruikt in de Action Comics en de Earth 2 series, waardoor dit de voorkeurspelling werd om het de onderscheiden. Desondanks gebruikt Multiversity vrijwel exclusief een koppelteken, en Earth One geen, terwijl dit op zowel Earth-1 als Earth 1 speelt.

Links